fredag 21. mai 2010

Valpefødsel












Dette innlegget kan nok virke litt underlig, men det skyldes nok at det har vært lite blogging denne våren. Forrige innlegg omhandlet Shibas parring, og nå er det Yara som føder valper. .
Det er ikke noe medisinsk under, men rett og slett at jeg ikke har skrevet i bloggen på lenge og Shiba fikk komplikasjoner og fikk ingen valper, mens alt gikk greit i forhold til Yara som ble parret noen uker senere.

Oppblokkingen startet 20.05. på kvelden i ellevetia, og har ført til to urolige netter for matmor og Yara. Vi flyttet inn til valpekassen av hensyn til både Yara og resten av den to- og firbeinte i flokken. Etterhvert har vi fått inn madrass til matmor, pc, avis, kaffe og sånnt, så badet minner litt om en trang studenthybel der ett rom er både bad, kjøkken, soverom, oppholdsrom osv. Har hatt med notater jeg selv har skrevet fra tidligere kull, bøker om valping som jeg nesten kan utenatt og tilgang til ulike hundesider på nett. Oppholdet på badet ble over ett og et halvt døgn før den første valpen viste seg, kun avbrutt av tisseturer i hagen, koking av havresuppe og en middagspause for matmor. Yara forlanget at vi skulle opp til valpekassen etter hver luftetur, og det ga hun tydelig uttrykk for med pistring, vandring og intens blikk-kontakt.
Når fødselen endelig startet i tolv-halv-ett tia i dag, så hadde Yara pressrier i 45 minutter før første valp, og etter det kom de som perler på en snor i løpet av 3 timer og 20 minutter. 3 hanner og 3 tisper, halvparten mørke brune og halvparten lysebrun. Litt hvitt på poter og bryst på et par av dem, men ellers har jeg ikke villet forstyrre Yara mer enn nødvendig med å løfte de opp og studere annet enn vekt og kjønn.
Blir nok litt hyppigere blogging nå som vi endelig har valpeliv i huset igjen:)





2 kommentarer:

  1. ÅÅåÅH så nydelige valper! Lykke til!
    Blir morsomt å følge livet i og utenfor valpekassa på bloggen her - hvis du klarer å finne tid til den innimellom. Veldig morsomt for alle å ha valpetida dokumentert underveis. Du får vel både gleder og arbeid nok de nærmeste månedene kan jeg tenke meg. Gratulere massemasse med de søte små.

    SvarSlett
  2. Tusen takk, begge to!:) Jeg har store ambisjoner om å legge ut store og små begivenheter om valpekullet her på bloggen, så får vi se om jeg greier å rive meg løs fra de små innimellom for å gjennomføre det;)

    SvarSlett